ABSTRAK
Tujuan kajian ialah untuk menilai sejauh mana sistem pendidikan, formal dan
tidak formal, berupaya mendidik dan melatih generasi muda untuk sains dan
teknologi di Malaysia. Responden kajian terdiri daripada pelajar sekolah
menengah, pelatih di institusi-institusi kemahiran, guru dan pengajar mereka.
Umumnya, didapati para pelajar, pelatih, guru dan pengajar menunjukkan
sikap yang positif terhadap penggunaan dan kemajuan sains dan teknologi.
Pelajar sekolah asrama, terutama MRSM, menunjukkan sikap yang paling
positif. Sungguhpun kurikulum di sekolah dan di institusi latihan dianggap
sesuai dan relevan, teknik pengajaran dinilai kurang positif. Pengajaran lebih
tertumpu kepada situasi-situasi di dalam bilik darjah dan kurang luas
menggunakan komputer dan internet. Bahan bacaan dan alat bantu mengajar
masih belum mencukupi. Ibu bapa dan agensi luar memberi sokongan positif
terhadap anak-anak mempelajari sains dan teknologi namun mereka tidak
terlibat secara langsung dan aktif dalam pembudayaan itu. Berasaskan
dapatan kajian, satu piawai tentang proses pembudayaan sains dan teknologi
dicadangkan
seterusnya klik di
http://pkukmweb.ukm.my/~penerbit/jurnal_pdf/jdidik27-03.pdf
tidak formal, berupaya mendidik dan melatih generasi muda untuk sains dan
teknologi di Malaysia. Responden kajian terdiri daripada pelajar sekolah
menengah, pelatih di institusi-institusi kemahiran, guru dan pengajar mereka.
Umumnya, didapati para pelajar, pelatih, guru dan pengajar menunjukkan
sikap yang positif terhadap penggunaan dan kemajuan sains dan teknologi.
Pelajar sekolah asrama, terutama MRSM, menunjukkan sikap yang paling
positif. Sungguhpun kurikulum di sekolah dan di institusi latihan dianggap
sesuai dan relevan, teknik pengajaran dinilai kurang positif. Pengajaran lebih
tertumpu kepada situasi-situasi di dalam bilik darjah dan kurang luas
menggunakan komputer dan internet. Bahan bacaan dan alat bantu mengajar
masih belum mencukupi. Ibu bapa dan agensi luar memberi sokongan positif
terhadap anak-anak mempelajari sains dan teknologi namun mereka tidak
terlibat secara langsung dan aktif dalam pembudayaan itu. Berasaskan
dapatan kajian, satu piawai tentang proses pembudayaan sains dan teknologi
dicadangkan
seterusnya klik di
http://pkukmweb.ukm.my/~penerbit/jurnal_pdf/jdidik27-03.pdf
assalamualaikum..saya bersetuju dengan artikel ini bahawa pembudayaan sains dan teknologi bharus ditekankan supaya pelajar dapat bersaing dengan lebih jauh dalam bidang pendidikan yang penuh mencabar ini. ia bagi melengkapi diri mereka dengan keperluan hidup terkini supaya proses p&p akan lebih berkesab dan lancar..
ReplyDelete